tisdag 22 oktober 2013

131019 Torrsättning

Trollslända på hjul
Främre stödet under främre stödpunkten
Idag åkte båten upp. Eftersom det var första gången var det väldigt pirrigt och ovisst. Hur fungerade stropparna? Skulle vagnen hålla? Hur skulle båten ligga i vagnen? Skulle båten vara baktung?
Vi med egen vagn (jag och en motorbåt) fick ingen nummerlapp så vi visste inte riktigt när vi skulle ta upp. Efter första rasten åkte jag till bryggan med båten nära sjökranen för att finnas på plats när det blev en lucka för båtarna utan egen vagn. Stropparna kopplades och allt var klart för lyftet. Efter ett tag var det dags och Greyhound drogs till kranen. Slingen lades över båten och stropparna kopplades på oket. Lyftet gick jättebra och båten låg helt vågrätt i luften. Vi satte sedan ner båten med den främre klossen under främre stödpunkten (se bild). Då kom inte de bakre klossarna under de bakre stödpunkterna, utan lite framför. Tittade man på skrovet ser man att det var så båten hade legat förut så vi lade den så nu också. Nu kom dock tyngdpunkten på vagn och båt rakt över vagnens hjul varför det var risk att båten skulle tippa bakåt. Vi lade därför några tyngder längst fram på vagnen. Jag hade ganska mycket i stuvfacket längst bak som inte ska vara där i vår när vi sjösätter, så då blir det nog bättre.
Iom att slingen lades över båten blev däck och sittbrunn smutsigt av gammal bottenfärg. Jag var rädd att det skulle sitta hårt, men gick bort med vatten och trasa som tur var. När vi sjösätter får jag lägga någon press över däck och sittbrunn som skydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar