måndag 8 juni 2015

150606 Tyresö Strand

Idag tog vi en endagars till Tyresö Strand. Ungefär lika långt som Ornö runt, men lite andra vyer. Betydligt svårare att segla dock då vi hela tiden befann oss mellan öar.
Vinden kom från SO i ca 8 m/s i början. Den skulle dock vrida mot V och öka till 14 till kvällen så vi hoppades vara klara innan den vinden kom. Det skulle dock visa sig att bland öarna nära fastlandet blåser det betydligt mindre.
Vi åkte mot Dalarö och rullade ut screachern i höjd med Gunnarsholmen. Förra helgen hade vi bytt nedhalet till peket så det skulle bli intressant att se hur mycket nedhalet höll för. Mellan Gunnarsholmen och Dalarö var det halvvind i relativ frisk vind. Då small det till och peket for upp. Nedhalet höll inte för så mycket med andra ord. Problemet var att tampen sattes fast i en clamcleat och ytterhöljet på tampen höll inte för påfrestningarna. Tampens kärna var dock fortfarande intakt. Nu har jag bytt tampen mot Dyneema och skall säkra den i en knap istället. Allt enligt andra som har likadant peke som vi. Under stök och bök kunde vi bärga screachern som nu inte kunde rullas in. Till slut var den inpackad i ett sidoskrov och focken utrullad.
Ner till Tyresö Strand hade vi medkör/halvvind, så det var bara att åka med. I Erstaviken hade vi behövt screacher i den allt lättare vinden. I svackorna kunde vi få några körare, så vi visste att det blåste på öppet vatten, men annars var det väldigt svag vind.
När vi vände fick vi en kryssbog upp till Napoleonviken. Nu ökade vinden hela tiden istället och vi tog ett rev i focken efter ett tag. Det blev lite stökigt i höjd med Härsös höga klippor, men när vi kom förbi där fick vi en lång kryssbog ner och förbi "Kjelleklabben". Nu tog vi ett rev i storen också då vi visste att det skulle blåsa ordentligt på Jungfrun. Mycket riktigt fick vi toppar på 13 m/s på öppet vatten. Vinden beter sig lite konstigt när det blåser så mycket. Vinden blir liksom "gropig" och kommer i stötar. Väldigt svårseglat på kryssen.
Nu hade vinden vridit till SV, så det var bara att stånga sig förbi Dalarö och Gunnarsholmen. Vi seglade ända in till Gumsen, så det blev lite knöligt förbi startplatsen för Onsdagsseglingarna också innan vi kunde ta ner och fälla ihop.

En rätt så fin segling blev det, men som sagt väldigt svårseglat i den hårda vinden bland öar och trånga passager.