torsdag 14 maj 2015

150512 Försök att nå Norrviken

Ny dag, ny seglats, och ett nytt försök att nå Norrviken. Det skulle blåsa lite mindre idag, så jag riggade screachern. Bra att ha på undanvinden om inget annat då det skulle blåsa en del på morgonen.
Samma procedur som igår: satte segel bakom Gumsen och sedan ut på Jungrun via Dalarö.
Här blev klockan igen ganska mycket då jag hade en del strul att rigga screachern. Rutinerna sitter inte än. Dessutom tuppade vinden av mitt på Jungfrun och vred från S till mer SV. Då tänkte jag göra som igår och runda Mörtö-Bundsön och sedan åka tillbaka. Efter ett tag vred dock vinden tillbaka och ökade igen. Då blev vinkeln för brant för screachern. Jag lät den dock sitta upp med lite fladder för att söka skydd av Mörtö-Bundsö. Väl där föll jag av, rullade ut focken och rullande in och tog ner screachern. Rutinerna sitter inte här heller så det blev en del trassel och om och men. Nu hade jag glidit ner ända till Mörtöklobb innan allt var i sin ordning. Jag skulle inte ha haft screachern uppe med fladder utan tagit ner den direkt istället utan att falla av. Bättre att minska segelytan direkt när man märker att man har för mycket duk uppe.
På Norrfjärden blåste det rejält så jag struntade i att åka runt Mörtö-Bundsö utan tog kurs direkt mot Dalarö istället.
Nästan framme vid Dalarö tuppade vinden av nästan helt. Efter ett tag kom den tillbaka lite och jag kunde kryssa mig hem igen med full fock.
Det är tydligen längre än vad man tror till Norrviken. Får gå upp i ottan någon gång för ett nytt försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar