tisdag 28 maj 2019

190528 Nedergårdsö

De lovade fint väder och lite blåst idag, så jag drog iväg och lunchade på Nedergårdsö. Måste ju utnyttja vädret nu när man har semester och allt.
Var lite tveksam om jag skulle åka iväg över huvud taget då de lovade lite väl mycket vind. Tog därför ett rev i storen och rullade in lite på focken direkt. Väl utanför Havtornsudd visade det sig att jag mycket väl kunde ha full stor. Lät revet vara dock och slöseglade lite. Lika bra att börja försiktigt. Var själv på båten också.
Kryss ner till Rumpudden. Vinden skiftade mellan S och SV hela tiden vilket gjorde det svårseglat. Väl förbi Rumpudden gick det att sträcka ner till Långbäling. Försökte ta ut revet i storen på benet ner till Långbäling, men när jag tog bort trycket i storen ville vinden trycka ner fören i lä med focken. På det sättet tappade jag mycket höjd, så jag lät revet sitta. Efter Långbäling var det slör/halvvind till Nedergårdsö. Här kunde jag tillslut ta bort revet.
Efter seglen var nere kunde jag åka in i lä bakom ön. Innan det grunda partiet hissade jag upp centerbord och roder och kunde sedan åka in i den inre viken. Här var det väldigt lugnt och skön. Hittade en slät häll att lägga till mot och efter lite om och men kom jag tillslut till ro. Det är lite äventyrligt att lägga till själv. Det måste vara väldigt lugnt så båten inte ger sig iväg hela tiden.
Efter lite städning av tampar kunde jag inta lunchen. Det smakade otroligt bra, men det gör det alltid på sjön. Inte så konstigt med världens bästa vy. Efter lunch stod det lite småfix på menyn.

Efter några sköna timmar var det dags att kasta loss. Vinden hade bedarrat lite så jag hissade full stor direkt. Focken hade jag lite inrullad i början då det var kryssbog till Långbäling. Klarade sundet precis utan att behöva göra ett slag. Ute på Mysingen var det lite skvalpigt, men mer vind lite akter om tvärs. Fick några riktiga tryckare som accelererade upp Greyhound till 15-16 knop. Alltid skräckblandad förtjusning när det trycker på som mest.
Efter Rumpudden blev det plattläns med svaga vindar. Skön avslutning på första riktiga segelturen. Inte ens Gålöfjärden bjöd på en slutkläm som den brukar kunna göra.
Efter Apelviksudd tog jag ner seglen och gled in till bryggan igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar