onsdag 9 maj 2018

180507 Seglingspremiär

Då var premiärturen avklarad. Enligt prognosen skulle det inte blåsa så mycket, men det blåste upp och låg på ca 10 m/s från SV hela dagen. Först skulle jag bara åka ut på Jungfrun och sedan tillbaka, men väl ute på Jungfrun gick det så bra att jag fortsatte ner och rundade Mörtö-Bundsön för att ta turen runt Ornö.
På utsidan Mörtö-Bundsön och Ornö blev det kryss för hela slanten. Hade full stor i början, men tog efter ett tag in ett rev vilket var skönt. Med revet kan man skota hem storen ordentligt och båten går fortare utan att trycket är så stort på sidoskroven.
Efter Långbälingssund tyckte jag att vinden mojnade väldigt mycket så jag tog bort revet i storen och rullade ut hela focken. Det blåste dock mindre pga Varnöbergen. När de hade passerats blåste det 10+ igen. Nu skulle jag behövt revet, men det vara bara att hålla i sig i de höga vågorna. Jag släppte ut fock och stor så de fick fladdra lite, men hade ingen ro att ta in revet igen.
Efter Rumpudden var det medkör och allt lugnade ner sig. Tillbaka på Gålöfjärden fick jag en par härliga tryckare med 14 knop som resultat.

Allt fungerade som det skulle. Nytt storfall som inte har satt sig riktigt än, så jag fick efterdra någon gång. Samma sak med tamparna för att sträcka upp sidostagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar