lördag 31 maj 2014

140531 Roderlås

Roderlåset monterat på pushpit
Roderlåset tillsammans med rorkultsförlängaren
Jag har saknat ett roderlås på Greyhound för att snabbt kunna fixera rodret och kunna göra andra saker en kort stund utan att båten riskerar styra åt ett annat håll än vad jag vill. Nu håller trimaranen kursen mycket bättre än Milou, men den har ändå en tendens att lova upp. Det finns lite roderlås på marknaden, men oftast är det en massa trampar man måste dra över hela sittbrunnen för att fixera rodret och så vill jag inte ha det på Greyhound. Nu ville jag utnyttja rorkultförlängaren som är teleskopisk. Sätter jag fast änden kan jag röra på rorkulten om jag låser upp förlängaren. Med ett litet vrid fixeras förlängaren och rorkulten är låst.
Efter en idé som pappa hade gjorde vi fästet som en klyka som man sätter ner ändknoppen i. Fästet skruvas fast på pushpit. Det hela blev en mycket enkel och elegant lösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar