torsdag 14 maj 2015

150511 Premiär

Bra början på säsongen
Idag var det premiärsegling! Jag brukar ta ledigt Kristihimmelfärdsveckan för att segla och trimma in allting. En jättefin dag med sol och friska vindar från SV till S. Medelvinden låg runt 9 m/s.
Jag satte segel bakom Gumsen och länsade sedan ut till Jungfrun via Gunnarsholmen och Dalarö. Vid Dalarö prövade jag att göra lite gippar i passagen mellan Dalarö och Korsholmen. Det fungerade bra, men man behöver ett större segel än focken för att tjäna på att skära och gippa. Ute på Jungfrun hade tiden dragit iväg lite så jag beslutade att åka runt Mörtö-Bundsön och sedan hem igen. Annars hade jag tänkt att luncha i Norrviken, men det var lite långt dit. Bättre att kämpa sig runt Mörtö-Bundsön och luncha i lugn och ro vid bryggan. Nu fick jag vinden lite mer från sidan och norr om Ornö ökade vinden. Greyhound visade sin bästa sida och loggade farter på 15+ knop hela vägen ner till Kvinnoholmen. På utsidan Mörtö-Bundsön blev det kryss upp till sunden vid huset. Nu tog jag inte ett rev i storen utan rullade istället in lite av focken. Allt enligt en revningstabell som förra ägaren lämna efter sig och vad jag har läst om i diverse forum. Jag behöll full stor, men vagnade ner den lite i lä. Det fungerade väldigt bra. Greyhound gjorde 6+ knop VMG mot vind med ganska litet tryck på läskrovet. Dessutom var det en barnlek att skota hem focken i slagen. Förut har man fått kämpa för kung och fosterland för att få in focken. Nu gick det utan nämnvärd ansträngning.
På benet upp till Dalarö igen kunde jag sträcka med lite marginal. Genom Dalarö-Korsholmen blev det kryss, kunde sträcka upp till Gunnarsholmen och efter ett par slag sträcka upp till Björnö. Jag seglade hela vägen till Gumsen där jag tog ner och fällde ihop skroven.
Det blev en jättefin segling med strålande sol hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar