fredag 6 maj 2016

160503 Rumpudden och tillbaka

Åkte ut på premiär tur idag i lätta vindar. Planen var att försöka seglar runt Ornö, men det gick inte.

Mellan Havtornsudd var det kryss i sydlig vind. Här blåste det lite och det gick väldigt bra långa stunder. Jag gjorde ett långt slag och åkte på insidan om stora Rotholmen. Fick sedan slå några slag för att komma ut på Mysingen.  Här började vinden tuppa av, så jag slog ner mot Rumpudden där det fanns lite mera vind. När jag hade rundat Rumpudden såg jag att ett fält med bleke sträckte ut sig från Utö, så jag vände och seglade tillbaka.

Nu hade jag lite medvind, så jag testade att hissa screachern. Det gick bra och jag fick god fart utefter Segholmen. Vindarna blir alltid lite konstiga här, men idag var det till min fördel.

Det varade dock inte så länge utan vinden tuppade av efter ett tag och jag fick en pyssegling tillbaka till Havtornsudd. På Gålöfjärden blåser det visst alltid och här vaknade Greyhound lite. Inte tvåsiffrigt, men bra nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar