onsdag 18 maj 2016

160504 Ornö runt

Delar av Jnngfrun ligger som en spegel
I dag blåste det lite mer, varför jag satsade på att komma runt Ornö. S-SV-liga vindar innebar en fin kryss runt Rumpudden och sedan lite öppnare bog tills jag kom till Varnöbergen då det vred emot igen. Det gjorde ingenting då det skulle bli en fin resa på utsidan Ornö i så fall. Mellan Varnöbergen och Långbäling släppte vinden som vanligt på och jag klockade tvåsiffrigt för första gången i år. Stadiga 12 knop och känslan i båten sa att det är detta den är gjord för. En otrolig känsla varje gång.
På utsidan Ornö vred det till SV, så det blev plattläns för hela slanten. Hade riggat screachern, men det blåste för lite för att tjäna på att skära i medvinden, så jag tog spirade focken istället. Nu åkte jag samma spår som tävlingen Ornö Runt, dvs väster om Fiver-Sätraön, Kvarnön och Kymmendö-Bunsö för att nå Jungfrufjärden.
Nu hade vinden ökat lite igen och jag fick till en början en fin halvvind i ca 7 m/s och nästan 14 knop på loggen. Till en början, för mitt på Jungfrun började vinden tuppa av och till slut blåste det ingenting alls. Var tvungen att starta motorn för att komma hem idag. Jag behövde inte åka långt för motor dock då vinden fanns närmre Dalarö. Nu blev det en lätt kryss förbi Dalarö och Gunnarsholmen. På Gålöfjärden kunde jag sträcka upp till Apelviksudd, men vinden tilltog mer och mer och precis innan jag skulle få lä blåste det mer än 10 m/s! Det blåser alltid på Gålöfjärden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar