torsdag 23 juni 2016

160618 12-timmars Ensam

12-timmars Ensam är en långdistanssegling som seglas solo och som arrangeras av Svenska kryssarklubbens Stockholmkrets. Seglingen är en del av 24-timmarsseglingarna och fungerar på samma sätt: man använder 24-timmarspunkterna i skärgården för att ta sig från start- till målpunkt. Man ska försöka segla så långt som möjligt på 12 timmar.

I år var det tredje gången jag deltog med Greyhound. Första gången bröt jag för att det var för mycket vind och förra året var det knappt någon vind alls. Då försökte jag också nå nya punkter, men det var bleke på vägen dit så jag kom inte fram till punkten utan fick vända tillbaka. I år var det bra med vind hela tiden så det var lite lättare att hålla planen hur jag skulle segla.
Prognosen sade 8-11 från NV med ett vrid runt kl 12 till V och avtagande framåt kvällen. Jag startade från St Rotholmen och började att segla ner till Nynäshamn där jag vände vid Måsknuv. Redan här började vinden vrida mot V, så jag fullföljde planen till Långbäling för att sedan gå upp till Fjärdhällan på Jungfrufjärden. Sedan åkte jag tillbaka söderut och rundande en ostprick söder om Huvudskär. Efter ostpricken seglade jag upp till Aspskär på norra Norrfjärden via utsidan av Marskär och sedan vidare upp på Nämndöfjärden till inloppen till Malma Kvarn. Här började vinden tuppa av lite och jag kunde ta bort alla rev. Efter en till vända till Aspskär seglade jag upp till Stavsnäs, fortsatte upp till en punkt vid norra Kanholmsfjärden och sedan tillbaka till Stavsnäs igen där jag gick i mål.

Det blev en väldigt fin segling trotts ihållande regn nästan hela dagen. Det var bara en kort stund på eftermiddagen det inte regnade. Väl i hamn kunde man äntligen pusta ut, skriva protokoll, ringa hem, vara med på prisutdelning och korvgrillning.
I 24-timmarsseglingarna får man bara tillgodoräkna sig den teoretiska distansen mellan punkterna, sk punktdistans. I år blev det 110,6 nm. När jag seglar 12-timmars med Greyhound är målet att få över 100 i punktdistans, så 110,6 är jag väldigt nöjd med. Jag har ett handikapptal (typ SRS, men det ändras inte från år till år) på 1,58 vilken ger en beräknad distans på prick 70. Sist jag fick 70 i beräknad distans vann jag tävlingen och gjorde så även i år!

Besök hemsidan för 12-timmars Ensam 2016 för mer info och resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar