söndag 7 maj 2017

170506 Byte av linor till centerbord

Centerbordet gick inte in ända in i trumman
Byte av linor
Centerbordet har aldrig gått in ända in i centerbordstrumman, vilket har retat mig varje höst. Nu var det dags att fixa detta och samtidigt byta kontrollinorna till centerbordet som var väldigt stela och nötta. För att få tillgång till centerbordet var jag tvungen och hissa upp båten på något sätt. Det löste sig genom att båten kunde hänga i kranen klubben sjösätter båtar med mellan två sjösättningsdagar.
Efter att ha hissat upp båten tittade jag på varför centerbordet gick så trögt in i trumman. Troligtvis var det någonting som kom snett eller i kläm. När jag höll på och hissade centerbordet upp och ner samtidigt som jag drog i kontrollinorna lossade centerbordet och åkte ner så långt det gick med ett brak. Det blev en liten skada i framkant centerbordstrumman, men inget allvarligt. Efter det gick centerbordet väldigt lätt hela vägen upp.
Kontrollinorna byttes enkelt med hjälp av pappa och sambo. Bytte ut knoparna som satt med de gamla linorna mot en fallknop för att hålla nere centerbordet och en pålstek för att dra upp det. Innan vi satte tillbaka centerbordet smorde jag in gångjärnet med fett.
När båten kom i sjön och jag testade att dra upp centerbordet blev det ett stumt stopp när centerbordet kom upp i det högsta läget. Det var skillnad mot förut då det kändes då som att centerbordet mera kilades fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar