onsdag 21 augusti 2013

130818 Sandhamn runt + nytt rekord

Åkte ut på en endagarstur idag. Jag skulle gå vakten i natt, så vi hade inte hur mycket tid som helst. Det fick bli Sandhamn runt. Frisk vid från S gjorde att det skulle bli halvvind hela tiden och fort skulle det gå. Vi tog ett rev på en gång vilket visade sig vara rätt beslut.
Bra gång på lådan när vi kom ut vid Stavsnäs. Mellan öarna låg hela Nämndöfärden på och Greyhound tog ett par rejäla skutt. Den accelererar så fort att jag tappade balansen vid ett tillfälle och ramlade baklänges. Som tur var hade jag en bänk bakom mig som jag satte mig på. Sen bara drar den iväg och vi låg runt 16 knop där det var fri vind. Högsta toppen var 16,9 knop vilket är nytt rekord. Jag hade velat sett 17, men det kommer.
Vi körde sedan ut norr om Runmarö för att gå söder om Sandhamn på väg ut. Här blev det kryssbog, men vi slapp att kryssa. Jag har aldrig seglat här. Många grund och små kobbar att räkna in, men det gick bra trots att farten var hög och man hela tiden måste ligga två steg före. Att någon fiskare sedan lägger ur nät precis där vi hade tänkt att segla gjorde inte saken bättre! Vi fick falla av, gå på andra sidan av en fyr, för att sedan fortsätta mot SO.
När vi sedan rundade Sandhamn och kom i lä blev det en väldigt fin segling. Inga vågor och lagom med vind. Sedan var det halvvind hela vägen till Bullandö. Vinden hade nu avtagit, men vi behöll revet hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar