torsdag 19 juni 2014

140614 12-timmars

12-timmars ensam 2014 blev en blåsig historia. Prognosen sa 13-16 m/s upp till 18 m/s i byarna. Jag visste att det skulle bli svårt, men jag måste göra ett försök. Säkerheten framför allt och vara väldigt försiktig.
När jag kom ut till bryggan blåste det redan där upp till 13 i byarna. Inga problem att komma ut dock tack vara att jag kan vrida motorn med rorkulten. Det gör att manövrar i trånga utrymmen numera är en barnlek. Det var stökigt att sätta upp storen med två rev pga den hårda blåsten (det är inte lä någonstans) och att jag aldrig hade gjort det förut. När jag tillslut fick upp storen hängde det ner en massa segel långt ner under bommen. Tydligen måste man sätta an rev 1 först för att "binda upp" överblivet segeltyg.
Misstag nr 2 var att jag inte använde kickarna när jag gav mig ut i blåsten. seglet twistade och tog upp alldeles för mycket kraft från vinden. Det var nordligt, så först blev det länsbog på Gålöfjärden och norra Mysingen på väg till startpunkten. Medkör, då är det bara att rulla ut hela focken tänkte jag. På tok för mycket segel och båten dök ner i vågdalarna och plöjde genom nästa väg. Ungefär som bilderna från Volvo Ocean Race. Vatten stänkte över hela båten och allt blev blött. Efter Havtornsudd fick jag lite lä av Gålölandet och kunde rulla in lite av focken.
Efter starten tänkte jag först ta punkten 527 som vi tittade på i söndags. Det innebar läns till rundningen av Kullholmen och sedan halvvind upp mot Årsta. Länsen gick OK, men på halvvinden tog seglen för mycket kraft ur vinden igen. Försökte falla av, för jag har hört att man kan falla av för att ta ur kraften ur seglen, men då visade jag bara ännu mera segel för vinden som skickade iväg båten i nästan 20 knop utan kontroll. Då fick det räcka och jag åkte upp mot Oxnö för att riva seglen och åkte sedan för motor hem.
Åka för motor hem tog sin tid. Från startpunkten var det motvind hela vägen så jag fick rulla ut lite fock och sedan kryssa mig upp förbi Toklo och sedan hem.

Väl hemma frågade jag förra ägaren hur man skulle segla båten när det blåser så hårt och jag hade tydligen fått allt om bakfoten. Men nu vet jag bättre och ska testa teorierna nästa gång det blir friska vindar.

Misstag som gjordes och vad jag skulle ha gjort istället:
- Tog rev 2 direkt vilket gjorde att segel hängde ned över bommen. Man måste ta rev 1 först innan rev 2.
- Använde rorkultslåset fel. När jag inte skall ha rorkulten låst tog jag bort rorkultsförlängaren istället för att bara låsa upp förlängaren och låta den sitta kvar i fästet. På så sätt kan jag låsa rorkulten mycket snabbare nästa gång.
- Använde inte kickarna. Det blåste så mycket att jag i stort sätt bara höll i mig och försökte styra. När det blåser hårt skall seglet vara så hårt skotat som det bara går hela tiden och då föra ut bommen åt sidorna mha kickarna. När seglet är plant kan inte vinden ta tag i seglet på samma sätt.
- Vid halvvind föll jag av för att minska trycket mot seglet. Det går inte att falla av lite grann till slör för då visar man bara mer segel för vinden. Man måste släppa storskotet och flytta ut bommen ännu längre mot lä mha kickarna. Länsar man kan man falla av mot plattläns för att få bort kraften i seglet.
- Åka motor mot vinden i kuling är ingen höjdare. Bättre då att kryssa med plana segel och skotpunkter väl i lä.

Ja, ja. Man lärde sig något iallafall...

Av 26 på startlistan för 12-timmars kom 10 till start och 6 båtar kom i mål. Två med skörade segel. Norr om Stavsnäs blåste det över 20 m/s.
Läs mer om 12-timmars på 24-timmars.nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar