tisdag 29 juli 2014

140712 Ornö runt

Det blev en endagars idag då vi skulle förbereda för norrlandsresan imorgon. Friska vindar och ökande från NO gjorde att vi åkte ut mellan Toklo och Havtornsudd och åkte söderut mot Rumpudden. Här blev det plattläns. Tanken med resan var att pröva gennakern, men det blåste lite för mycket för att hissa upp den för första gången. Vi skar oss ner till Rumpudden  på ett par slag. Man tycker inte att det blåser så mycket när man åker med vinden, men gennakern fick vänta tills det blir lite svagare vindar.
Efter Rumpudden blev det halvvind med mycket byiga vindar i lä för Ornölandet. Här kände vi att vi hade för mycket segel uppe när det kom några riktiga tryckare, så vi tog ett rev i skydd för Varnöbergen. Vi skulle ju ändå behöva ta ett rev när vi började kryssa på utsidan Ornö. Nu blev båten lugnare och vi hade god fart ner mot Långbäling.
Efter Långbäling blev det kryss för hela slanten. Vinden ökade ytterligare lite och nu var även ett rev lite för mycket segel. Sjön blev också grov så det blev en stökig kryss mot Nedergårdsö som vi skulle runda. Vi behöll dock endast ett rev för att vi trodde det skulle bli lugnare på insidan Fjärdlång. När vi kom förbi Nedergårdsö såg vi att det inte blev lugnare. Vi övervägde då att avbryta och åka tillbaka söder om Ornö. Hålla på att kämpa i pinkryss i två timmar när man inte behöver är lite onödigt. Sagt och gjort så föll vi av och satte kurs mot Ornö. Nu tänkte vi dock om för att det var ju just hård vind vi skulle öva på, så vi tog det andra revet också och satte kurs norrut igen. Med det andra revet blev båten lite mer hanterlig och båten kryssade återigen stadigt och fint. Det var dock jobbigt att skota hem focken, som var helt utrullad, i varje slag.
När vi skulle runda Mörtö-Bundsö tog vi ur ett rev och körde på rev 1 i medvinden hem. Vi skar lite på Jungfrufjärden, men åkte sedan bara med vinden efter Dalarö.
Det blev en lång dag med mycket kämpa och vi somnade i soffan som klubbade sälar direkt efter maten.