söndag 23 juli 2017

170720 GBK70 - Byttan

Efter firandet av mammas 75-årsdag seglade vi ut för övernattning. Vindarna skulle vara svaga O-SO, så vi ville titta på en alternativ natthamn på västra sidan om Byttan. Hamnen har vi sett på håll och det ser väldigt fint ut. Frågan var om vi kommer in där?
Grupper av svanar på en ö i närheten av Fjärdhällan på Jungfrufjärden
Vi åkte ut samtidigt med pappa som med mamma, Gilbert och Kerstin skulle ta en endagars till Själskär. Vi satte segel på insidan Apelviksudd och fick kryss precis hela vägen till Byttan. Första slagen tog oss nära Dalarö Skans för vi ville gå på lovartsidan om Gunnarsholmen denna gång. Det gick rätt bra med långa bogar utom bland grynnorna precis innanför Dalarö Skans där vi dessutom fick möte av Ornöfärjan. Väl ute på Jungfrun kunde vi sträcka upp till Fjärdhällan. Efter Fjärdhällan vred vinden mot SO, så vi kunde åka upp till Mörtöklubb, men fick sedan fortsätta kryssa hela vägen till Byttan.
"Byttankanalen"
Bra koll på Bytta Fjärden
Väl framme vid Byttan var det ledigt och blankt vatten i kanalen så vi åkte dit och hissade upp centerbord och roder. I kanalen var det ett djup på dryga metern till 1,5 meter och inga stenar eller hällar under vattnet. Vi tog land på ett slätt berg mot SO. Här låg vi väldigt skyddade för O-SO-liga vindar. Ett verkligt fint ställe som vi kommer återkomma många gånger till.
Efter att ha plockat iordning båten åt vi lunch och bara kopplade av.
Efter middagen tog vi en liten promenad upp till högsta punkten på Byttan. Det är väldigt fina vyer här ifrån med utsikt över hela Byttan Fjärden och havet utanför.