onsdag 12 juli 2017

170707 Ornö runt

Tog eftermiddagen ledigt för att utnyttja det fina vädret för en segeltur. En annan Robert på båtklubben sa på sjösättningen att han gärna följer med någon gång och idag passade det bra.
Vi åkte ut från bryggan vid ettiden och satte segel innanför Apelviksudd. Det var vindar från S-SV, så vi fick ett fint ben ner till Havtornsudd med stadig fart över 10 knop.
Efter Havtornsudd var det kryss för hela slanten ner till Rumpudden. Vinden varierade väldigt under hela kryssen från 4 till 8 m/s. Antar att det blir så när öarna läar vinden. Utanför Stenskär kom vi ikapp en annan seglare, föll av, susade om på läsidan för att sedan höjda upp framför och sedan dra ifrån. Robert tyckte det var lite kaxigt. 
Efter Rumpudden dog vinden lite för att sedan öka igen efter Varnöbergen, precis som det brukar göra. Här var det läge att rulla ut screachern, men jag ville avvakta till efter Långbäling för att se hur det blåste där. 
Ingen fara skulle det visa sig. S-SV ca 6 m/s så vi hissade upp screachern. Sist jag rullade in den var på 12-timmars och då under stökiga förhållanden, så jag var orolig för att inte kunna få ut seglet. Jag brukar dra ut seglet med skotlinorna, men nu testade jag att rulla ut det med kontrollinan istället och då gick det väldigt lätt. Det är nog så man alltid skall göra.
Ner till Ängsön fick vi en väldigt fin tur med vinden något akter om tvärs och farter över 13 knop hela vägen. Efter att ha svängt runt Ängsön blev det plattläns och jag passade på att rulla in screachern under lugna förhållanden och sedan packa ner den. Till Mörtö-Bundsön var det plattläns så jag drog ut focken till lovart sidoskrov för en pyssegling.
I början av Jungfrufjärden blev det halvvind och propagandasegling med farter över 15 knop. Halvvägs över fjärden tuppade vinden av och började vrida mot SV, som det brukar göra. Vi kunde dock sträcka upp till Dalarö. Efter några korta slag vid Dalarö hamn sträckte vi upp till insidan av Gunnarsholmen, tog några korta slag igen och sträckte sedan ända upp till Apelviksudd. På Gålöfjärden tilltog vinden till 8-9 m/s. För mycket vind för den segelytan vi hade uppe, men jag slackade lite på storen och gick lite högre mot vinden så ordnade det sig. Skulle vi segla längre sträcka hade jag minskat segelytan.
Efter nedtagning av segel och infällning av skroven kunde vi åka in till bryggan och pusta ut. Det blev en väldigt fin segling med nästan perfekta förhållanden för Greyhound.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar