söndag 10 augusti 2014

140809 Ornö runt

Sista lördagen på semestern så vi tog en endagars för att vara hemma hela söndagen. Lätta vindar från SV-S som skulle öka något på eftermiddagen. Vi åkte på utsidan Aspön och satte gennakern efter Kycklingen. Vinden kom i stötar vilket gjorde att gennakern inte fyllde hela tiden. När man kom i lä bakom en ö kom vinden helt plötsligt rakt framifrån vilket gjorde att gennakern kollapsade, men fyllde sedan med en smäll när båtfarten hade sänkts och man fick ny vind på andra sidan ön. Efter Vitkobb girade vi mer Ö ut och då stod inte gennaker längre. Nedtagningen blev lite dramatisk då jag släppte på nedhalet och gajen så gennakern fick vind och det var svårt att dra ner strumpan. Nästa gång skall jag bara släppa på gajern så att gennakern inte kan fylla på samma sätt.
Sträckbog upp till Kvinnholmen och sedan kryss ner på utsidan Mörtö-Bundsön och Ornö. Jag trodde att det skulle blåsa mer sydligt så att vi fick långa ben åt SV, men det var bonnkryss hela vägen. Vinden hade ökat till ca 6 m/s vilket är gränsfall för att ta in ett rev. Vi lät dock hela storen sitta uppe hela tiden. Båtfarten låg på ca 8 knop på kryssen. Totalt slåg vi 17 slag.
När vi kom igenom Långbäling hade vi en halvvind till Varnöbergen. Jag trodde att vinden hade vridigt mot SV, så jag brydde mig inte om att rigga gennakern. Vid Varnöbergen girar man dock till en mer NO-lig kurs och här hade vi behövt gennakern då vinden dessutom hade mojnat till en ca 4 m/s. Slösegling ner till Rumpudden och vi fortsatte samma kurs även efter Rumpudden för att inte få plattläns. Ner till Långgarn och sedan på insidan St Rotholmen. Här var det konstigt nog plattläns först, men sedan kom vinden mer från S när vi hade passerat St Rotholmen.
På Gålöfjärden blåste det som vanlig och vi fick ett fint ben till Apelviksudd. Kryss förbi startplatsen för Onsdagsseglingarna innan vi tog ner.
Det blev en fin segling med lagom vind. Skulle varit lite mer aktiv med gennakern så hade det gått lite fortare, men helt OK ändå. Vi kom runt på ca 5 timmar.