måndag 25 augusti 2014

140824 Punkt 524 Själhäll

Åkte ut på en solotur idag för att se hur det ser ut vid punkt 524 Själhäll som jag kan använda vid 12-timmars. Det skulle blåsa en del så jag startade med ett rev i storen. Screachern satte jag upp för att ha på tillbakaresan. Sydliga vindar till att börja med så det blev kryssbog till Havtornsudd och sedan kryss söderut på Mysingen.  Till en börja med blåste det bara ca 5 m/s, så det blev ingen gång i båten i den grova sjön, så efter St Rotholmen tog jag bort revet och nu grävde inte båten ner sig så mycket utan jag fick kraft att åka igenom vågorna istället. Uppe vid Mysingsholm tilltog vinden så jag fick ta första revet igen. Nu gick det också större vågor i vinden som nu var uppe i nästa 10 m/s. I höjd med monumentet vred sig vågorna snett mot vinden så på en bog hade jag jättevågor rakt framifrån. Då spelade det ingen roll att jag hade bra tryck i seglen, utan båten dök ner med alla tre skrov och träffade nästa våg som om det vore en vägg av vatten. När jag hade kommit ytterligare en bit blev vågorna normala igen.
Vid St Ballricken åkte jag in bakom småöarna för att söka skydd för vågorna. Kryssbog upp till Skyllerholmen och sedan slörbog till Själhäll.
Tillbaka rundade jag Lacka innan det blev medkör norrut. Innan jag rullade ut screachern tog jag lite lunch. Man blir så inne i seglingen när man kryssar att man varken äter eller dricker något. Där måste jag bättra mig och alltid ha vatten tillgängligt vid styrplatsen.
Efter pausen rullade jag ut screachern och kunde hålla mot Rumpudden.  Väl där gippade jag och åkte mot Långgarn för att sedan gippa och åka mot Havtornsudd.  8-11 knop under hela slören gjorde att distansen åts upp snabbt.
Vid Havtornsudd rullade jag in screachern och åkte med focken hem. Ett par krysslag innan jag tog ner efter startplatsen för onsdagsseglingarna.
Mycket att fixa med innan man kan lämna båten, men bara man tar det lugnt och i ordning går det ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar