onsdag 6 augusti 2014

140801 GBK - Bergskär

Fladen
Dags att åka ut igen på en femdagarsutflykt. Målet var Bergskär för att gå i skogen. De lovade SV 8-9 m/s så vi tog ett rev direkt. För att få lite segling tog vi omvägen runt Ornö och åkte således ut genom Toklo och Havtornsudd. På norra Mysingen blåste det SV nästan 10 m/s och sjön var väldigt grov. Ett rev var då lite för mycket segel, så vi stångade oss upp till Långgarn för att där ta ett till rev. Greyhound plogade sig igenom vågorna så det stänkte upp i sittbrunnen för varje våg och allt blev blött.
Med två rev gick det bättre, men jag hade svårt att ta den höjden jag ville. Senare frågade jag andra flerskrovsägare hur de seglade sina båtar i grov sjö och hård vind och det visade sig att jag inte skulle tagit det andra revet utan minskat focken istället. Focken blir väldigt bukig i hård vind då det inte finns något akterstag och då trycks fören åt lä hela tiden. Dessutom blir focken tung att skota hem vid slagen. Bättre då att ha större storsegel som dels blir motorn genom de höga vågorna och dels är höjdrodret. Skall testa dessa teorier nästa gång det blir hårt väder.
Vi kämpade oss runt Rumpudden och hade sedan en för-om-tvärs-bog ner till Långbäling. Här kunde greyhound äntligen sträcka ut lite. Efter Långbäling blev det plattläns ner mot Villinge. Jag brydde mig inte om att skära, utan skotade focken i lovart och bara åkte med vinden. Det blåste tillräckligt ändå för att det skulle gå i ca åtta knop.
Framme vid Bergskär låg mamma och pappa vid Bryggan. Vi tvekade om vi skulle gå in till Myrberget eller åka runt till Fladen. Det blev Fladen tillslut. De lovade SV-liga vindar så det var lugnast så.  I fladen låg det en båt på svaj, men vårat ställe var ledigt. Här var det helt lugnt trots att de blåste 10 m/s på fjärdarna. Vi fick en väldigt fin eftermiddag med sol, bad och god mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar