onsdag 22 juli 2015

150719 Ornö runt

Det skulle blåsa lite idag, så vi åkte ut för att träna på lite hårdvindssegling. SV-VSV och 9-10 m/s gjorde att Ornö runt med kryss på utsidan skulle bli ett bra test. Då fick vi chansen att kalibrera vindinstrumentet också i den långa kryssen.
Vi skar ner till Dalarö Skans och sedan ut på utsidan Aspön för att sedan åka runt Genböte på insidan och ut på Jungfrun. Nu blev det ett långt ben till Kvinnholmen som vi kunde äta lunch på. Inne bland öarna och på Jungfrun blåste det inte så mycket så revet i storen gjorde att det kändes som vi inte åkte på alla cylindrarna. Nåja, skönt att ha revet klart när vi skall åka söderut efter Jungfrun.
Efter Kvinnholmen började kryssen. Jag rullade in focken lite och sedan var det bara att stånga sig ner. Vindinstrumentet hade jag försökt kalibrera vid bryggan, men det visade sig att jag var helt ute och cyklade. De första benen kunde jag ställa tillbaka och in instrumentet så att det blev symmetriskt på båda kryssbogarna.
Det blåste runt 9 m/s hela vägen. Ett rev i storen gjorde att jag kunde skota in seglet i mitten. Det går att ha full stor, men då får man vagna ner lite när det blåser så här mycket. Det blir lite stökigare då också. Nu gick det väldigt fint och vi kunde pressa Greyhound väldigt hårt utan att det blev läskigt. Hon lutade nästan ingenting och klockade stabila 9-10 knop hela tiden.
Uppe vid Långbäling kunde vi sträcka genom "pinnarna" och sedan fick vi ett fint ben lite för om tvärs upp till Rumpudden. Sedan rullade vi ut hela focken och skar ner till Havtornsudd på insidan Rotholmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar